Ein Holzdeck mit Bäumen bietet beschattete Sitz-, Liege- und Spielmöglichkeiten im zentralen Schulhof zur Grandlstraße. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Das sanierte Gebäude der Grundschule wurde um neue Gebäude für Grund- und Realschule sowie eine Sporthalle ergänzt. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Zentraler Schulhof mit Holzdeck und Bäumen. Ein Zwiebeltürmchen auf künstlichen Baumstämmen des Münchner Künstlers Florian Froese-Peeck bildet eine Analogie zur benachbarten Parrkirche Leiden Christi. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Schulhof und Treppenanlage mit Astrid Lindgren Zitaten, gestaltet von der Münchner Künstlerin Lucia Dellefant. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Das Klettergerät überspannt den Verkehrsübungsparcours in einem der Höfe. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Haupteingang zum Schulzentrum Obermenzing von der Grandlstraße. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Der Straßenraum der Grandlstraße ist gefasst von Gehwegen mit Alten Münchner Gehwegplatten. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Die Gehwege entlang der Grandlstraße und der Vorbereich der Schulen erhielten im Sinne einer Verkehrsberuhigung ein einheitliches Erscheinungsbild aus Alten Münchner Gehwegplatten. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Im Schulgarten probieren sich die Schülerinnen und Schüler an Hochbeeten und haben Sitzbänke für Pausen oder als Grünes Klassenzimmer. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Spielerische Annäherung ans Klettern mit Haltegriffen an einer Betonwand. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
Im Interimsbau wurde während der Bauphase unterrichtet. © Laura Loewel Keller Damm Kollegen
The new school building creates a varied spatial structure of courtyards with different characters in the outdoor areas. Diverse, age-specific and flexible open spaces were created based on the changing requirements of the primary and secondary school concepts.
The preservation of the naturally significant tree population on the edges of the northern and southern boundaries is a key aspect of the planning.
The school garden creates a quiet retreat, a contemplative learning oasis that can also be used as a "green classroom". The playgrounds for the primary and secondary schools are each divided into two courtyards with different qualities, with areas for play and exercise or for rest and relaxation.
Street space:
The urbanistically significant opposite of the church and the existing building of the secondary school was included in the planning and further developed with a forecourt for the arrival and collection of pupils. The entire street area was uniformly designed with old Munich paving slabs. Aligning the height of the roadway and sidewalks also contributes to traffic calming and thus to traffic safety in the area of the school.
Interim building:
A temporary building was built right next to the school grounds for interim use while the two schools were renovated in phases during ongoing operations. A grass playing field for school sports was built next to it. There was a differentiated concept for the playgrounds. In the western courtyard, a climbing area and ground trampoline provide opportunities for exercise and activity. The eastern courtyard is equipped with fixed and flexible furniture for the free arrangement of seating.
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Planning offices
Uniola
München
Employees
Franz Damm, Susanne Gabriel, Ralf Kuczera, Nurettin Tüney, Julia Madenach
Other planning stakeholders
Architektur:
Auer Weber Architekten, München
Project period
2012
- 2021
Size
2,5 Hektar
Client
Landeshauptstadt München, Baureferat Gartenbau
Address
Grandlstraße 5
81247 München
München
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Prices & Awards
Auswahl für Architektouren 2022
Project type
Playgrounds, e.g. at childcare centers and schools
Open spaces for business and public facilities
Traffic facilities