Test section with technical-biological bank protections on the Rhine River km 440.600 to 441.600 right bank in Lampertheim

Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen am Rhein © 2012 Geitz & Partner

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Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen am Rhein © 2012 Geitz & Partner

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Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen © 2011 Geitz & Partner

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Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen am Rhein © 2012 Geitz & Partner

Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen am Rhein © 2012 Geitz & Partner

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Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen © 2012 Geitz & Partner

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Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen © 2011 Geitz & Partner

Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen © 2011 Geitz & Partner

Versuchsstrecke mit technisch-biologischen Ufersicherungen © 2011 Geitz & Partner

Within the framework of a pilot project of the Federal Waterways and Shipping Administration (WSV), the Federal Institute of Hydrology Koblenz (BfG) and the Federal Waterways Engineering and Research Institute Karlsruhe (BAW), bank protections on a major federal waterway, the Rhine, are being tested for the first time using biological technology. The embankment of the test section was secured with embankment paving and riprap. The 1000m long bank section was divided into nine test fields. Nine different engineering and technical construction methods and combinations of these were tested. The aim of the pilot test is to test the resilience of alternative bank protections under the conditions of a waterway in order to develop ecologically compatible alternatives to purely technical bank protections on federal waterways.
The results of the pilot project are set out in DWA leaflet M 519 'Technical-biological bank protections on large and navigable inland waterways'.

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Planning offices

Geitz & Partner GbR
Stuttgart

Stowasserplan, Radebeul
Andreas Stowasser

Employees
Holger Kappich (Geitz&Partner; Bauüberwachung)
Projektbearbeitung in Arbeitsgemeinschaft mit Stowasserplan, Radebeul.

Project period
2010 - 2012

Construction amount
ca. 800.000 €

Client
Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes, Wasser- und Schiffahrtsamt, Mannheim
wissenschaftliche Begleitung:
Bundesanstalt für Gewässerkunde, Koblenz und Bundesanstalt für Wasserbau, Karlsruhe

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Project type
Watercourse development, flood protection
Research projects